گیشه/خبر

تهران باران خفیف ۷.۵° / ۱۴.۲° باد ۱۳.۳ km/h بارش ۱.۵ mm قابل قبول (۶۳)
بلایا در حال حاضر هشدار فعالی برای ایران ثبت نشده است.
BTC Bitcoin $62,245.00 -۲.۷۸% 62,045.00 / 65,469.00
تهران ایران ۱۴:۵۶:۵۶ UTC+3:30 Asia/Tehran

سفیر اسرائیل در آمریکا: شاهد شکاف و ریزش در بین نیروهای سپاهی و بسیجی هستیم

منبع: ایندیپندنت | زمان:
سفیر اسرائیل در آمریکا: شاهد شکاف و ریزش در بین نیروهای سپاهی و بسیجی هستیم
یخیل لایتر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، به بلومبرگ گفت که گزارش‌ها نشان می‌دهد واحدهایی در سپاه و بسیج از حضور در محل خدمت خودداری کرده‌اند که نشان‌دهنده شکاف‌های رو‌به‌افزایش در درون این رژیم است. لایتر تاکید کرد: «ساختار این رژیم استبدادی در حال ترک برداشتن است. البته هنوز شکاف‌های عمیق و گسترده ایجاد نشده، اما مسیر به همان سو است.» او افزود که فقط توانایی‌های نظامی تهران نیست که در حال تضعیف است، بلکه روحیه نیروهای مسلح آن نیز آسیب دیده است. لایتر گفت: «ما واحدهای کوچکی در سیستم سپاه و بسیج داریم که اگرچه هنوز سلاح‌هایشان را به سمت مافوق‌های خود نشانه نگرفته‌اند، دیگر سر پست حاضر نمی‌شوند و گوش‌به‌فرمان مقام‌های ارشد نیستند. این اولین نشانه روندی است که کم‌کم در حال شکل گرفتن است و به‌صورت تدریجی پیش می‌رود.» Read More This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field) او در ادامه، جمهوری اسلامی را با رژیم‌های استبدادی تاریخی که در نهایت سقوط کردند، مقایسه کرد و گفت: «هیچ‌کس نمی‌دانست اتحاد جماهیر شوروی دقیقا چه زمانی سقوط خواهد کرد، یا رومانیایی‌ها دقیقا چه زمانی اسلحه‌هایشان را به سمت چائوشسکو نشانه خواهند رفت، اما در مورد مردم ایران، آن‌ها ۹۲ میلیون نفرند که آزادی می‌خواهند، خواهان تغییرند و دیگر نمی‌خواهند گردنشان زیر چکمه‌های رژیم سرکوبگر باشد.» لایتر به حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران به جنوب اسرائیل هم پرداخت و با اشاره به پرتاب موشک به سمت دیمونا، گفت که جمهوری اسلامی احتمالا تاسیسات تحقیقات هسته‌ای آنجا را هدف قرار داده است. او افزود: «جمهوری اسلامی در هدف گرفتن مرکز تحقیقاتی ما ناموفق بود، اما مطمئنا قصد داشت آنجا را هدف بگیرد.» لایتر در پاسخ به پرسشی درباره هدف نهایی عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی و این احتمال که درگیری در حالی پایان یابد که رژیم همچنان در قدرت بماند، گفت که در نهایت هدف این است که دیگر در تهران ساختاری وجود نداشته باشد که بتواند تعداد زیادی موشک بالیستیک شلیک کند، به سلاح هسته‌ای دست یابد یا حامی نیروهای نیابتی در سراسر منطقه باشد. او این اهداف را حداقل دستاوردهای جنگ کنونی دانست و تلویحا گفت که این اهداف باید در میدان نبرد محقق شوند، زیرا تهران شریک قابل‌اعتمادی برای مذاکره نیست. لایتر با اشاره به حمله موشکی روز یکشنبه به پایگاه نظامی مشترک ایالات متحده و بریتانیا در دیه‌گو گارسیا، حدود چهار هزار کیلومتر دورتر از ایران، گفت: «جمهوری اسلامی سال‌ها ادعا کرد که موشک بالیستیک قاره‌پیما ندارد. حالا مشخص شد که دارند. اگر کمی بیشتر به آن‌ها زمان داده شود، یک موشک بالیستیک قاره‌پیما خواهند داشت که می‌تواند شیکاگو را نیز هدف بگیرد.» او در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد اسرائیل تا زمان به زانو درآوردن جمهوری اسلامی به حملاتش ادامه خواهد داد و با یادآوری حملات جمهوری اسلامی به مناطق عراد، دیمونا و شمال اسرائیل، افزود: «با کشوری که قصد نابودی ما را دارد و به همسایگانش موشک بالیستیک شلیک می‌کند، دیگر نمی‌توان زندگی کرد. این وضعیت باید متوقف شود.» لایتر افزود: «آنچه اکنون باید بر آن تمرکز کنیم، تضعیف این حکومت تا جایی است که دیگر هیچ قدرتی برایش باقی نماند. امیدواریم این روند به آن نقطه انفجار منجر شود که مردم بتوانند سرنوشت خود را به دست بگیرند. تمرکز ما باید تضعیف این حکومت تا حدی باشد که دیگر تهدیدی برای ما، منطقه و جهان نباشد. چنین نتیجه‌ای می‌تواند از طریق حملات هوایی آمریکا و اسرائیل حاصل شود.» ایرانجمهوری اسلامی ایرانکشته شدن مقامات ارشد جمهوری اسلامیحملات مشترک آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامیبسیجسپاه پاسدارانکشته شدن علی خامنه‌ایجنگخشم حماسی «ما واحدهای کوچکی در سپاه و بسیج داریم که اگرچه هنوز سلاح‌هایشان را به سمت مافوق‌های خود نشانه نگرفته‌اند، دیگر سر پست حاضر نمی‌شوند و گوش‌به‌فرمان مقام‌های ارشد نیستند. این اولین نشانه روند ریزش است که کم‌کم در حال شکل گرفتن است»ایندیپندنت فارسیسه شنبه, مارس 24, 2026 - 14:45 <p dir="rtl">عکس از شبکه اجتماعی ایکس‌ــ x.com/yechielleiter</p> سیاسی و اجتماعیjw id: 5y7axVerrelated nodes: اکسیوس: سازمان سیا در جستجوی ردی از مجتبی خامنه‌ای استتفاوت‌ اولویت‌های آمریکا و اسرائیل درقبال جمهوری اسلامی درحال آشکار شدن استمقام‌های آمریکایی: بازگشایی تنگه هرمز ممکن است هفته‌ها طول بکشدType: videoSEO Title: سفیر اسرائیل در آمریکا: شاهد شکاف و ریزش در بین نیروهای سپاهی و بسیجی هستیمInner related node: اکسیوس: سازمان سیا در جستجوی ردی از مجتبی خامنه‌ای استتفاوت‌ اولویت‌های آمریکا و اسرائیل درقبال جمهوری اسلامی درحال آشکار شدن استمقام‌های آمریکایی: بازگشایی تنگه هرمز ممکن است هفته‌ها طول بکشدcopyright: 
مشاهده در سایت منبع

اخبار دیگر

مشاهده همه خبرها
نتانیاهو بر خودکفایی تسلیحاتی اسرائیل برای نبرد با جمهوری اسلامی تأکید کرد

نتانیاهو بر خودکفایی تسلیحاتی اسرائیل برای نبرد با جمهوری اسلامی تأکید کرد

نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که توسعه تسلیحاتی اسرائیل برای پشتیبانی از نبرد با جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن ضروری است. او تصریح کرد که «ما امروز به یک سامانه مستقل تولید تسلیحات نیاز داریم.»

آسیب دائمی به پای یک معترض، به دلیل خارج کردن گلوله در خانه

آسیب دائمی به پای یک معترض، به دلیل خارج کردن گلوله در خانه

بر اساس تصاویر و اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، مردی که شامگاه ۱۸ دی در تهران هدف تیراندازی قرار گرفت، به دلیل نگرانی از بازداشت، مجبور به جراحی در خانه برای خارج کردن گلوله از محل زخم شد. این مداوای خانگی منجر به آس...

نیویورک پست: ایران می‌خواهد با اجرای طرح بیمه‌ای در تنگه هرمز «باج‌گیری اقتصادی» کند

نیویورک پست: ایران می‌خواهد با اجرای طرح بیمه‌ای در تنگه هرمز «باج‌گیری اقتصادی» کند

نشریه نیویورک‌پست در گزارشی تازه با اشاره به مذاکرات میان تهران و واشنگتن، به نقل از منابع اختصاصی نوشت که جمهوری اسلامی می‌خواهد همه کشتی‌های تجاری برای عبور از تنگه هرمز، در یک نهاد ایرانی تازه‌تاسیس ثبت‌نام کنند، اما...

انتقاد جرمی کلارکسون از فیفا: فوتبال «ساکر» نیست؛ این همه وقفه برای آب خوردن معنی ندارد

انتقاد جرمی کلارکسون از فیفا: فوتبال «ساکر» نیست؛ این همه وقفه برای آب خوردن معنی ندارد

جرمی کلارکسون، مجری مشهور برنامه «تخت گاز» و تلویزیون بریتانیا، که برای تماشای دیدار انگلیس و غنا در جام جهانی ۲۰۲۶ به آمریکا سفر کرده، با انتقاد از برخی قوانین و شرایط این تورنمنت، بار دیگر جنجال‌آفرین شد.

بقائی: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از مراکز آسیب‌دیده نداریم

بقائی: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از مراکز آسیب‌دیده نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران "برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب‌دیده" در جریان جنگ ندارد. اسماعیل بقائی ادعا کرد که "در این زمینه اساسا شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد".